خیمه شصت و سوم

گروه شعرا و مداحان هیأت رایة الهدی یزد
مشخصات بلاگ
خیمه شصت و سوم

بسم الله...
گویند حسین بن علی علیهما السلام در صحرای کربلا و برای حفظ دین اسلام 62 خیمه برپا کرده بود!
هر خیمه وظیفه ی خاص خود را داشت...
بعد از روز عاشورا درست است که خیمه ای نماند ولیکن اسلام زنده ماند!
*****
و چه زیبا استادی بزرگوار می فرمود:
چه خوب است که ما در این زمان و در این شرایط، خیمه ای دیگر باشیم برای حفظ نهضت حسینی...
خیمه شصت و سوم

آخرین نظرات
يكشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۱، ۰۳:۵۷ ب.ظ

عبداللَّه بن حسن‏ علیه السلام

یارب الحسین

شب­های عاشقی(5)

شهادت عبداللَّه بن حسن‏

عبداللَّه نوجوانى یازده ساله بود. چون تنهایى عمویش را در میان دشمنان دید که پس از شهادت یارانش او را از هر سو محاصره کرده‏اند و از سرش بر اثر ضربتى که مالک بن نسر کندى به او زده بود خون جارى است، نزد آن حضرت آمد. او که جوانى نابالغ بود از نزد زنان...آمد تا در کنار حسین (ع) ایستاد. حضرت زینب خود را به او رساند تا او را نگهدارد؛ و امام نیز به زینب فرمود: «خواهرم او را نگهدار». اما او به شدت خوددارى کرد و گفت: به خدا سوگند از عمویم جدا نمى‏شوم! در این هنگام ابجر بن کعب با شمشیر به حسین (ع) حمله کرد. جوان به او گفت: واى بر تو اى ناپاک زاده، آیا مى‏خواهى عموى مرا بکشى؟ ابجر شمشیرى به او حواله کرد و جوان آن را با دست دفع نمود که شمشیر دستش را قطع کرد، به طورى که از پوست آویزان شد.

آنگاه جوان فریاد زد: اى مادر جان! حسین (ع) او را گرفت و به سینه چسبانید و گفت: اى زاده برادرم، بر آنچه بر تو نازل شد شکیبا باش و از این کار رضاى خداى را بجوى؛ که خداوند تو را به پدران نیکوکارت ملحق خواهد ساخت.

آنگاه حسین (ع) دستانش را بلند کرد و گفت: «پروردگارا، اگر چند صباحى آنان را برخوردار ساختى، پس از آن ایشان را پراکنده ساز و در راههاى گوناگون قرارشان ده؛ و هرگز والیان را از آنان خوشنود مگردان. چرا که اینان ما را دعوت کردند تا یارى دهند، اما پس از آن با ما از سر دشمنى بر آمدند و ما را کشتند!»

سید بن طاووس گوید: آنگاه حرملة بن کاهل ملعون او را هدف تیر قرار داد و در حالى که در دامن عمویش، حسین (ع) بود وى را به قتل رساند.

 

میان معرکه لبریز گریه‌ها شده بود                         پرنده‌ای که ز صیاد خود جدا شده بود

کبوترانه به گودی قتلگه پر زد                 برای درد یتیمی خود دوا شده بود

نماز آخر عمرش به روی پیکر شاه                         و با امامت شمشیرها ادا شده بود

پس از شهادت او پیرمردها گفتند                          چقدر مثل جوانی مجتبی شده بود!

نوشته اند که بر سینه ی عمو ، جان داد              چگونه بر بدن قطعه قطعه جا شده بود ؟

 

متن مستند روضه به همراه ترجمه:

أمالی شیخ صدوق،  ص 115- 116.

أَنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام دَخَلَ یَوْماً إِلَى‏ الْحَسَنِ علیه السلام فَلَمَّا نَظَرَ إِلَیْهِ‏ بَکَى‏ فَقَالَ لَهُ مَا یُبْکِیکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ قَالَ أَبْکِی لِمَا یُصْنَعُ بِکَ فَقَالَ لَهُ الْحَسَنُ إِنَّ الَّذِی یُؤْتَى إِلَیَّ سَمٌّ یُدَسُّ إِلَیَّ فَأُقْتَلُ بِهِ وَ لَکِنْ لَا یَوْمَ کَیَوْمِکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یَزْدَلِفُ إِلَیْکَ ثَلَاثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ یَدَّعُونَ أَنَّهُمْ مِنْ أُمَّةِ جَدِّنَا مُحَمَّدٍ وَ یَنْتَحِلُونَ دِینَ الْإِسْلَامِ فَیَجْتَمِعُونَ عَلَى قَتْلِکَ وَ سَفْکِ دَمِکَ وَ انْتِهَاکِ حُرْمَتِکَ وَ سَبْیِ ذَرَارِیِّکَ وَ نِسَائِکَ وَ انْتِهَابِ ثَقَلِکَ فَعِنْدَهَا تَحِلُّ بِبَنِی أُمَیَّةَ اللَّعْنَةُ وَ تُمْطِرُ السَّمَاءُ رَمَاداً وَ دَماً وَ یَبْکِی عَلَیْکَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ حَتَّى الْوُحُوشُ فِی الْفَلَوَاتِ وَ الْحِیتَانُ فِی الْبِحَارِ.

ترجمه: روزی امام حسین علیه السلام به حضور برادرش امام حسن علیه السلام رسید و هنگامی که چشمش به چهره برادر افتاد گریست. امام حسن علیه السلام پرسید چه چیزی تو را میگریاند اى ابا عبد اللَّه؟ امام حسین علیه السلام فرمود: گریه ام به خاطر مصائبی است که بر تو وارد می شود. امام حسن علیه السلام فرمود: آنچه بر من وارد می شود، زهریست که بکامم می ریزند و به وسیله آن کشته می شوم. ولى اى ابا عبد اللَّه هیچ روزى به سختی روز شهادت تو نیست. 30 هزار نفر تو را محاصره می کنند در حالی که ادعا می کنند از امت جدّ ما محمد صلی الله علیه و آله هستند و خود را به اسلام نسبت می دهند. همه آنها خود را آماده می کنند برای کشتن و ریختن خون تو و بی احترامی به حریم تو و به اسارت گرفتن اهل بیت تو و غارت خیام تو. در اینجا است که خدا لعنتش را شامل  بنى امیه کند و آسمان خاکستر و خون بر سر مردم ببارد و هر چیزی حتی حیوانات وحشی بیابان و ماهیان‏ دریاها برای مصیبت تو گریه می کنند.

إقبال الأعمال سید بن طاووس، ج‏2، ص 574.

السَّلَامُ عَلَى عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الزَّکِیِّ لَعَنَ‏ اللَّهُ‏ قَاتِلَهُ‏ وَ رَامِیَهُ‏ حَرْمَلَةَ بْنَ کَاهِلٍ الْأَسَدِی‏

(سلام امام زمان علیه السلام در زیارت ناحیّه مقدّسه به عبدالله بن حسن): سلام خدا بر عبدالله بن حسن بن علی. لعنت خدا بر قاتل او و کسی که به سمت او تیر انداخت یعنی حرمله بن کاهل اسدی.

تاریخ طبری، ج 4 ص 344.

...ثُمَّ إِنَّهُمْ أحاطُوا بِهِ إحاطَةً، وأقبل إِلَى الْحُسَیْن غُلامٌ مِنْ أهلِه، فأَخَذَتْهُ أختُهُ زینب ابنةُ علیٍّ لِتَحْبِسَه، فَقَالَ لهَا الْحُسَیْن: احْبِسِیه، فأبَى الغُلامُ، وجاءَ یَشْتَدُّ إِلَى الْحُسَیْن، فقَام إِلَى جَنْبِه، قَالَ: وَقَدْ أهْوَى بحر بن کعب إِلَى الحسین بالسیف، فقال الغلام:

یا بن الخَبیثَة، أتَقْتُلُ عَمِّی! فَضَرَبَه بالسّیف، فاتَّقاه الغُلام بِیَدِه فأَطَنَّها إلا الجِلْدَة، فإذا یَدُهُ مُعَلَّقة، فنادى الغُلام: یَا أُمَّتاه! فأخَذهُ الْحُسَیْن فَضَمَّه الى صَدْرِه، وقال: یا بن أخی، اِصْبِر عَلَى مَا نزَلَ بک، واحتَسِبْ فِی ذَلِکَ الخَیر، فإنَّ اللَّهَ یُلْحِقُکَ بآبائکَ الصّالحین، برسولِ الله ص وعلیّ بن أَبِی طَالِبٍ وحمزة وجعفر و الحسنِ بنِ علی، صلى اللَّه عَلَیْهِم أجمعین .

ترجمه: آنها به طور کامل گرد امام حسین علیه السلام را گرفتند. در این هنگام پسر بچه ای از خاندان حسین علیه السلام به سوی او آمد. خواهرش زینب دختر علی او را گرفت تا نگاه دارد. امام حسین علیه السلام نیز به خواهرش فرمود او را نگه دار. اما پسر بچه تسلیم نشد و سوی امام حسین علیه السلام دوید و در کنار آن حضرت ایستاد. بحر بن کعب ملعون با شمشیر به سوی امام حسین علیه السلام حمله کرد. این نوجوان فریاد زد ای زنازاده میخواهی عموی مرا بکشی؟ وقتی آن ملعون شمشیر را پایین آورد این نوجوان با دست جلوی ضربت را گرفت تا سپر جان عمو کند. شمشیر دست عبدالله را تا پوست برید و دست به پوست آویزان شد. نوجوان فریاد زد ای مادر!...

امام حسین علیه السّلام برادرزاده را گرفته و به سینه چسبانیده و  فرمود: ای برادر زاده بر آنچه بر تو گذشت صابر باش و آن را خیر بدان، زیرا خدا تو را به آباء صالحت یعنی به رسول خدا و علی بن ابی طالب و حمزه سید الشهداء و جعفر طیار و حسن بن علی صلی الله علیهم اجمعین ملحق فرماید.                                

                                                                                                                                                           ادامه دارد...

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۱۱/۰۸
خیمه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی